Målgruppe og fag

"Intolerance i Europa – før og nu" (2008) henvender sig til grundskolens 7.-9. klassetrin og kan benyttes i fag som his­torie, samfundsfag, dansk eller kristendom. Desuden er det oplagt at anvende på tværs af fagene og i forbindelse med projektopgaven i 9. klasse. 

Indhold

"Intolerance i Europa – før og nu" består af tre undervisningshæfter, en ordliste og en udførlig lærervejledning.  Materialets hæfte 1 undersøger antisemi­tismens rødder og jødernes historie i Europa frem til 1945. Hæfte 2 fokuserer på tiden efter Holocaust og sætter antisemitisme i et nutidigt pers­pektiv, mens hæfte 3 vender blikket mod emner som forskellighed og fordomme, racisme og ytringsfrihed i det danske samfund i dag. 

Baggrund og formål

Den jødiske historie er præget af kampen for at blive accepteret i forskellige samfund rundt om i Europa. Det er en historie om integration, tolerance og fredelig sameksistens, men også om fordomme, forfølgelse – og folkedrab. Det er en særlig jødisk historie, men også en mere generel fortælling om forskellige samfunds syn på og behandling af minoriteter. Ikke kun jøder er blevet og bliver til stadighed mødt med fordomme. Fordomme der kan udvikle sig og få alvorlige konsekvenser. Derfor søger Intolerance i Europa – før og nu at ruste skoleelever i Danmark til at bekæmpe fordomme og forskelsbehandling. Med sit fokus på historiske såvel som nutidige problemstillinger og på situationer, som de unge konfronteres med i deres hverdag, giver materialet de unge en baggrund for at forstå, hvordan fordomme opstår og udvikler sig.

Boks 2

Europæisk samarbejde

Undervisningsmaterialet er resultatet af et fælleseuropæisk samarbejde og udgives i en række europæiske lande. Den danske version er udarbejdet af DIIS i samarbejde med Organisationen for Sikkerhed og Samarbejde i Europa (OSCE), Anne Frank Huset i Holland samt eksperter fra seks øvrige lande: Holland, Kroatien, Litauen, Polen, Tyskland og Ukraine. For hvert land er undervisningsmaterialet blevet tilpasset den nationale kontekst, hvad angår sprog, eksempler, undervisningstradition osv. Den danske version af undervisningsmaterialet er udviklet med støtte fra Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere & Integration samt Undervisningsministeriet.

Hvorfor dette materiale?

Under 2. Verdenskrig kulminerede årtusinders jødehad på det europæiske kontinent. Selvom mere end 60 år er gået siden afslutningen på krigen og folkedrabet på Europas jøder, er antisemitisme ikke et overstået kapitel. Nogle lande i Europa rapporterer om øget antisemitisme, andre om voksende problemer med racisme og fremmedhad. Dette er baggrunden for, at Organisationen for Sikkerhed og Samarbejde i Europa (OSCE) har øget sin indsats for at bekæmpe forskellige former for intolerance og forskelsbehandling i Europa. OSCE’s Afdeling for Demokratiske Institutioner og Menneskerettigheder (ODIHR) har derfor taget initiativ til at udvikle et fælleseuropæisk undervisningsmateriale om netop disse problematikker. Det danske undervisningsmateriale ”Intolerance i Europa – før og nu” er udarbejdet på baggrund af dette initiativ. 

Læs mere om det fælleseuropæiske projekt

Rekvirering

Materialet udlånes gratis fra landets centre for undervisningsmidler (CFU) i klassesæt med 3x30 hæfter, 30 ordlister og to lærervejledninger.

Her på siden er det også muligt at downloade undervisningsmaterialet som pdf.

Gå til kilder, arbejdsspørgsmål, materialer og anden nyttig information