Inspiration til undervisning om intolerance
Tips og idéer til at undervise om intolerance.
Elementer i undervisningen
- Arbejd med identifikation og med øvelser, hvor eleverne trænes i at sætte sig i andres sted.
- Inddrag cases og sammenflet små personlige historier med den store historie. Brug fx øjenvidneberetninger.
- Inddrag begreber, lovparagraffer, undersøgelser, statistik og perspektiveringer til større historiske eller samfundsmæssige udviklinger.
Begrebsafklaring og sprogbrug
- Definer de udtryk og begreber, som I tager fat på. Eleverne har ikke nødvendigvis en klar forståelse af ord som racisme eller fordomme, selvom de selv bruger begreberne.
- Arbejd kritisk med sprogbrug og styrk elevernes bevidsthed om, at ord er magt og kan såre.
Niveau og sværhedsgrad
- Undgå enkle svar på komplekse sammenhænge. Inddrag hellere eleverne i de svære og komplicerede spørgsmål, der knytter sig til emnet.
- Giv eleverne redskaber til at diskutere og analysere med faglig argumentation.
- Varier de niveauer, I arbejder på. Skift fx mellem et lokalt, regionalt, nationalt og globalt perspektiv.
Materiale og metode
- Inddrag kildekritiske metoder i undervisningen, og styrk elevernes blik for at aflæse forskellige argumentationer i tekster og andet materiale.
- Vær kritisk over for det materiale, du bruger, og undlad så vidt muligt at bruge chokerende billeder for at engagere eleverne. Inddrager du propagandamateriale eller andet ’farvet’ materiale i undervisningen, bør det gøres med omtanke og bevidsthed om, hvilket formål det tjener. Understreg for eleverne at det er propaganda, I har med at gøre.
Læringsmiljø
- Vær bevidst om, hvilke normer du og dine elever taler ud fra. Gør det til en vane i undervisningen at reflektere over egne normer og ståsteder.
- Skab et positivt indlæringsmiljø, baseret på en aktiv pædagogik og en elevorienteret tilgang. Skab vide rammer for, hvad der er ’normalt’ at gøre, mene, se ud osv.
- Ytrer eleverne intolerante holdninger undervejs i et undervisningsforløb, anbefales det, at man behandler ytringerne på en måde, så eleven føler sig hørt, men så det samtidig markeres, at der er (gerne i fællesskab definerede) grænser for, hvordan man i klassen taler om og behandler andre mennesker eller grupper.
Gå til kilder, arbejdsspørgsmål, materialer og anden nyttig information