Opgaver til "Ytringsfrihed"

Her kan du finde en samling arbejdsspørgsmål til artiklerne under "Ytringsfrihed". Arbejdsspørgsmålene kan også ses til højre i de enkelte artikler.

"EU-lovgivning om Holocaust-benægtelse"

  1. Redegør for indholdet i EU’s rammeafgørelse og vurdér, om den indholdsmæssigt handler om det samme som den danske racismeparagraf.
  2. Diskutér, hvorfor EU-landene ikke kan blive enige om en fælles lovgivning imod Holocaust-benægtelse. Overvej, hvor stor en rolle landenes historie spiller for deres nuværende politik og lovgivning.
  3. Diskutér, om EU-landenes suverænitet i spørgsmålet om Holocaust-benægtelse bør gå forud for Tysklands ønske om et fælles forbud mod Holocaust-benægtelse?
  4. I Frankrig er det forbudt at benægte det armenske folkedrab. Er det rimeligt, at regeringer vælger hvilke folkedrab, det er forbudte at benægte, og hvilke som ikke er (brug evt. oversigt over lande, hvor det er ulovligt at benægte Holocaustsom inspiration)?
  5. I Polen diskuterer man, om der skal være et forbud mod kommunistiske symboler. Læs artikel om, hvorfor Polen overvejer et forbud mod kommunistiske symboler. Er den polske regerings argumenter for forbud identiske med Tysklands argumenter for forbud mod nazistiske symboler?

"Er lovgivning mod Holocaust-benægtelse en god idé?"

  1. Som en reaktion på de danske Muhammed-tegninger afholdt en iransk avis en konkurrence om Holocaust-karikaturer, og der blev også afholdt en officiel konference i Iran, der satte spørgsmålstegn ved, om Holocaust havde fundet sted. Begge initiativer var tænkt som en udfordring af den europæiske forestilling om, hvor grænserne for ytringsfrihed går. Læs om initiativerne her: ”Forskere diskuterer Holocaust i Iran” og ”Iransk karikaturchef: Vi har intet imod jøderne”.
  2. Kuratoren for udstillingen af karikaturtegningerne siger: “Ideen med det her er at vise, hvor grænserne for ytringsfrihed går i Europa. For hvis man har ytringsfrihed, hvorfor må man så ikke diskutere Holocaust? I 16 europæiske lande er det strafbart at diskutere det. Hvorfor?” Diskutér med udgangspunkt i ovenstående argumenter, om kuratoren har ret eller ej.
  3. Diskutér, hvorvidt man kan sammenligne retten til at lave tegninger af en profet og retten til at benægte Holocaust.
  4. Læs interviewet med historikeren Deborah Lipstadt, ”Genocide Denial Laws Will Shut Down Debate”,  og diskutér, om hun har ret i kritikken af de europæiske landes bestræbelser på at etablere en fælles europæisk lovgivning på dette område (bemærk, at artiklen er fra 2007 – altså inden den nuværende, modificerede rammeafgørelse blev vedtaget).
 
Gå til kilder, arbejdsspørgsmål, materialer og anden nyttig information